lørdag 2. mars 2013

Hvorfor trenger man en strategi i sosiale medier ?

Trenger virksomheter en strategi i sosiale medier ?


Alle virksomheter bør ha en form for strategi i sosiale medier. Det er viktig å bestemme seg tidlig for en strategi før man hopper ut i det store SoMe havet. Det kan fort gå feil og man kan fort "drukne". Da kan det ofte være for sent å snu.





Hvorfor trenger man en strategi ?


Alle virksomheter vil nok feile og prøve litt på sosiale medier. Det er ikke unormalt. Det er likvel essensielt å ha en strategi slik at man fort kan hente seg opp igjen og rette opp feilene. Det behøver ikke å være en stor og tung strategi, det behøver ikke koste penger, men det er viktig med et fundament som forteller hvor virksomheten ønsker å være og hva den vil gjøre på sosiale medier. Det er tross alt en grunn til at man ønsker å bruke sosiale medier ? Hva er denne grunnen ? Hva er ønskene til virksomheten ?



Lurer du fortsatt på hvorfor du trenger en strategi i sosiale medier ? spør dette Twitter innlegget og referer til en sak om hvordan restaurantkjeden Applebees fikk problemer. En ansatt hadde lastet opp et bildet av en kvittering der kunden hadde droppet å gi tips. Kunden var en pastor og hadde skrevet på lappen: “I give God 10% why do you get 18." Som følge av dette fikk den ansatte sparken. Dette førte til en storm av innlegg på Applebees Facebook side. Applebees håndterte saken svært dårlig og saken ble verre og verre. En eksempel på fraværende strategi. Hele saken kan leses her.

Applebees hadde ingen tydelig strategi for:

- Hvordan en ansatt skulle forholde seg til sosiale medier
- Hvordan man skulle håndtere vanskelige saker i sosiale medier
- Hvilken åpenhet man skal bruke på sosiale medier
- Hvordan man kommunsierer via sosiale medier

Se for deg at en kunde missliker servicen han har fått hos din virksomhet. Kunden poster en kommentar på facebook og saken blir håndtert dårlig. Etterhvert er det flere som kommenterer over at saken var håndtert dårlig. Saken blir større og større. Hvordan skal virksomheten reagere ? Det er bedre å tenke ut dette på forhånd. Etterpå er for sent.



Så hva bør en strategi inneholdet ?


En strategi behøver ikke å koste penger og den behøver ikke å være stor. Men, du bør koste på deg litt tid, fordi innholdet bør være gjennomtenkt. Noen ganger kan en A4 side være nok. Man kan også bygge strategien steg for steg. Dette kan være lurt slik at man bygger seg litt erfaring først. Det grunnleggende bør likevel være på plass fra start.


Fra denne Twitter posten kan man finne en detaljert strategi med beskrivelse. Denne strategi guiden er ganske populær på Twitter og finnes i flere deler. Det er stadig noen som linker til den. Den er anbefalt å lese for en mer detaljert beskrivelse: Les her

Det finnes også veldig mange gode firma strategier på SlideShare.net.

[ I min neste post vil jeg også legge ut en Slideshare presentasjon som inneholder en strategi for et fiktivt nettbasert firma.]

Allikevel må man ikke følge alt i hvert eneste punkt. Det viktigste er å ha en overordnet strategi og man bør ha gjort seg opp noen tanker rundt disse:

- Hva skal vi oppnå ? Hva ønsker virksomheten med å være på sosiale medier ? Hva er målet ?

- Hvem skal vi nå ? Hvem er målgruppen til virksomheten ? Er det lokalt eller globalt ? Unge eller eldre ? Hvem ønsker man å treffe ?

- Hvordan får vi med målgruppen ? Hvordan skal bedriften klare å få målgruppen aktiv og engasjert i produktene sine ?

- Hvilken peronlighet skal bedriften ha på nett ? Eller hvilken profil ønsker bedriften å vise ? Hvilken profil skal de ansatte ha og hvilke regler skal de bruke ?

- Hvilke sosiale medier skal vi bruke ? Hvilken plattform treffer vår målgruppe best ? Ønsker virksomheten å begrense seg til en plattform eller bruke alt man kan ?

- Hvordan ønsker man å lansere og Hvordan drifter man videre ? Hva gjør bedriften under lansering ? Hva kan skje under lansering ? Hvilken strategi har man for å ha kontiniuetet videre ?


Hvorfor mener nå så mange at virksomheter ikke trenger strategi ?




Ofte kan man se slike innlegg på nettet og Twitter. I dette innlegget mener forfatteren at det er bortkastet ressurser å lage en strategi. Det er heller innhold man burde fokusere på. Det er sant at innhold og timing er enormt viktig for å få et vellykket opphold på sosiale medier. Det er ikke tvil. Men, bra innhold kan ikke hjelpe deg når uforutsette ting skjer som i Applebees saken. Kun en veltenkt strategi kan det. Mange av disse innleggene referer til at bedrifter bruker mye penger og ressurser på en strategi. Og at dette er bortkastet. Svaret på det er at en strategi trenger ikke koste mye penger eller bruke mye ressurser.



Det er heller viktig å fokusere på de viktige tingene som treffer din virksomhet innenfor strategien. En strategi som ikke er fokusert er bortkastet. Som dette Twitter innlegget forteller om plattformer og strategi.


Trenger alle virksomheter en strategi ?


Eller egner alle typer virksomheter seg på sosiale medier. Bedrifter sier noen ganger at "min virksomhet egner seg ikke til sosiale medier". Hvorfor det ? Alle kan ha suksess på sosiale medier, men man må tilpasse seg og velge det forumet og innholdet som egner seg. Og alle bør også ha en strategi. King Arthur som er USA's eldste mel firma har 120.000 likes på Facebook og innleggene på siden deres har ofte 70 til 100 kommentarer. http://www.facebook.com/kingarthurflour



Mark Schaefer illustrerer glimrende med sitt innlegg på Twitter hvorfor alle mulige virksomheter bør ha en sosial strategi. Se her

Virksomheter som lar være å ha en strategi og lar være å forholde seg til sosiale medier vil miste en stor fordel sammenlignet med konkurrenter som har dette. De vil miste kontrollen på noe de selv kunne hatt kontroll over.




Kommenter gjerne hvordan din virksomhet forholder seg til strategi. Bør man ha en strategi eller er det bortkastet ? Hva er din mening ?