onsdag 15. mai 2013

Hvordan lage kampanje i sosiale medier ?

Hva er det viktig å tenke på når man skal lage en kampanje i sosiale medier ?


Det finnes mange fallgruver å gå i når man skal lage en kampanje i sosiale medier. Sosiale medier er ikke som andre medier og det kan fort gå i feil retning. Istedenfor å skrike til brukerne som i TV, Radio, Aviser osv. Innleder man en kommunikasjon i sosiale medier.

Uten å gå inn på detalj så har b.l. Mcdonalds gått på en smell et par ganger i sosiale medier. Der plutselig ikke alt var like rosenrødt som en klovn leker med barn.

Viral effekt


Mange bedrifter håper også på å få en såkalt viral effekt når de skal reklamere på sosiale medier. Dvs. at man får en snøball effekt med budskapet sitt. Og kanskje så stor effekt at kjendiser og TV plukker opp budskapet. Svært ofte skjer ikke dette, og det er svært svært få kampanjer som ender opp med en viral effekt. Firmaer bruker allikevel millioner av kroner for å pøve å få det. Og har ofte falske forhåpninger. Viral effekter oppstå i stor skala sjeldent. Noen klarer det oftere enn andre, men ofte klarer man det aldri. Derfor er det viktig å ha bena plantet på jorden og heller være flink på å gjøre alt riktig når man skal reklamere eller ha en kampanje på sosiale medier.

Eksempel


Jeg har satt sammen en eksempelkampanje som er fri for bruk av alle som ønsker det. Poenget med denne er å se hva man må huske på når man skal ha en kampanje i sosiale medier. Det er viktig å gjøre grunnarbeidet så godt som mulig.

Husk også at det er viktig å måle alt man gjør. Man skal helst få noe tilbake for en kampanje ikkesant ?






Kommenter hva dere syns og kom gjerne med forslag til hvordan dette kan gjøres bedre.