onsdag 1. mai 2013

ROI i Sosiale medier - Hva bør man måle og hvorfor ?

Så hvorfor bør en virksomhet måle ? Og hva bør den måle ?

 





Det er kanskje lett å måle og innhente informasjon, men hva bør en bedrift måle på nett? Måling gjør at en virksomhet kan se resultater for hva den gjør. Enten du måler bannerkampanjer, sidevisninger eller antall salg. Det er statistisk informasjon som bedriften kan bruke å måle sin suksess på nett. Men, måling kan også brukes til å forstå hvordan man skal optimalisere resultatene for sin bedrift.

Alle bedrifter ønsker å få noe igjen for sin innsats. Alle ønsker resultater for det man gjør. Et klikk på din hjemmeside tilsvarer ikke 1 krone. Så hvordan måler man konkrete resultater? I dag er det særlig vektlegging på dette når det kommer til sosiale medier. Sosiale medier krever mye tid og ressurser. Hva får man igjen ?


ROI i Sosiale medier 

 

 

 


Det foregår nå lange diskusjoner på nett om det er mulig å måle sosiale medier eller ikke. Også begrepet ROI blir ofte brukt i disse diskusjonene. Hvordan skal man måle effekten av sosiale medier? Og hvordan får vi penger tilbake for det vi bruker på sosiale medier?

ROI - Return on Investment - er et uttrykk som brukes over en lav sko. Og det finnes tusenvis av forskjellige oppfatninger om hva ROI egentlig er. Noen oppfatter det som penger man tjener på sosiale medier, noen konverterer antall likes og followers i kroner, og noen vurderer det i antall sidevisninger som kommer fra sosial media.

For å legge den ballen død med en gang. ROI er avkastningen av investert kapital. Uansett om man snakker om sosial media eller andre ting. Det er den inntektsøkningen sosial medier gir deg, minus kostnadden du bruker, delt på kostnadene igjen.

Sosial Media ROI = Sosiale inntekter - Sosiale kostnadder / Sosiale kostnadder.

Avkastningen er det som til slutt opprettholder investeringen. Det er dette en ledelse vil vite. Man kan selvfølgelig ha andre gevinster fra sosiale medier som økt publisitet og økt innflytelse, men da snakker vi om gevinster og ikke direkte avkastning.

Disse andre gevinstene kan være like viktig for andre deler av bedriften. For å illustrere de andre gevinstene er det ofte en god måte og også ta med dette i målingen. Det kan vises som en vei til avkastningen eller som en pyramide med byggesteiner. Les mer under om hvordan man bygger en slik pyramide.



Illustrert her av J. Owyang


Hvordan måle ROI ?


Old Spice har hatt en av de beste markedskampanjene på sosiale medier noensinne. Kampanjen var ekstrem effektivt og økte deres sosial tilstedeværelse enormt. Et lite team brukte video/youtube til å svare på henvendelser Old Spice fikk på deres kampanje. Alle filmene som Old Spice sendte ut var håndlaget for mottaker. De fikk over 40 millioner visninger på sine videoer, Twitter-følgere økte med 2700%, Facebook økte med 800% og hjemmesiden økte med 300%.




Allikevel betydde dette ingenting for Old Spice så lenge ikke salget av deres produkt gikk opp. Old Spice lå lenge etter konkurrenten på dusjsåpe og trengte å komme med i markedet igjen. Derfor hadde Old Spice fokus på å kontinuerlig måle direkte salgstall opp mot deres sosial media trafikk. Slik kunne de se om deres investering fikk direkte avkastning. Med fokus på ROI var kampanjen en suksess og matchende salg i samme periode økte med 107%. Nå er Old Spice nr.1 på dusjsåpe.








Det å ha fokus på avkastningen er fortsatt det viktigste, og det er ofte her personer innenfor digital markedsføring roter seg bort. For å måle Sosial media ROI må du sammenligne din statistikk fra sosial media med direkte salg fra salgssystem eller lignende.

Finn inntekter som:

  • Salg som du har fått logget fra sosial media. F.eks. logget igjennom Google Analytics,
  • Salg som du har fått igjennom Face to Face, telefon eller fysisk som kjøper oppgir at han har kjøpt noe fordi han fikk vite om det på sosial media.
  • Direkte kostsnadsbesparing igjennom f.eks. at kundeservice får mindre telefoner o.l. sammenlignet med bruken av sosiale media
  • Kostnadsbesparing ved bruk av sosiale medier istedenfor å bruke TV, Radio, Print etc. for kampanjer.

Kostnader forbundet med sosial media må også måles. Noen eksempler på dette kan være:

  • Ansatte som jobber direkte med sosiale medier.
  • Ressursbruk i sammenheng med utvikling av materiell for kampanjer etc.
  • Applikasjoner anskaffet for å bruke i sosiale medier.
  • Investering i annonser.
  • All andre kostnadder som du kan sette sammen med bruk av sosial media.

Andre selskaper som måler ROI på sosiale medier:

Case Study Jimmy Choo

Case Study Steaz

Hvordan Blendtec regner ut ROI



Gevinster er likevel viktig i sosial media!


Det er viktig for bedrifter å ikke kun se på sosiale medier med bare ROI øyne eller tenke kun penger ned i kassa. Det å skape kunderelasjoner, involvere seg, kommunisere innenfor sitt tema og kundeservice er andre måter å få verdier på. Flere mener disse har større innflytelse på bedrifter totalt sett over et lenger perspektiv enn ROI.


Det å måle følgere, likes og klikk fra sosial media er ikke akkurat det man alltid bør måle heller. I sosiale media vil man måtte ønske å måle kommunikasjonen og bølgene man skaper. Avinash Kaushik som er digital guru for google sier det veldig bra. Alle andre kommunikasjonskanaler som f.eks. TV handler om å skrike høyest. Sosial Media er det eneste som handler om å lytte og svare.  




Effekten man får ved å kunne benytte seg av dette er enormt. Old Spice hadde aldri klart å tjene så mye de gjorde hvis ikke de skapte en bølge. Det å måle retweets, svar, antall kommentarer eller  bølgeeffekten av dine utlegg kan være nøkkelen for suksess. 

Derfor kan det være også mulig å dele opp slik at ledelsen også ser veien til ROI og det viser tydelig hvilken effekt sosial medier har for bedriften. Pyramide ROI er et godt eksempel på dette, men det finnes andre måter å framstille dette på også.


Hva mener du om ROI ? Kom gjerne med kommentarer til dette innlegget.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar